“Hånden på hjertet. Hvorfor træner du?”

Mange mennesker træner, og det er forskelligt på hvilket niveau man træner og hvorfor folk træner. Jeg har undersøgt det lidt, og jeg kan selvfølgelig kun svare min undersøgelse udfra hvad folk har svaret. Jeg har spurgt på facebook i en gruppe der handler om træning. Jeg har dog valgt at gør personerne anonyme, så I får kun svarene.

• “For at få en god krop, for mit selvværd, for helbredet. Fordi jeg dyrker triathlon og skal gennemføre flere hele og halve ironmans end jeg i forvejen har. Fordi jeg får et kick af at træne. Nok mest de sidste to ting :)”

I starten var det for at tabe mig nu er det en livsstil. Jeg elsker min træning og vil slet ikke leve uden. Det er fantastisk at se hvad kroppen kan.” 

• “Jeg startede en ny livsstil for 4 år siden og et samlet vægttab på 35 kg. og træner for at komme i form til min Ironman, stævner og konkurrencer – for er øge mit selvværd og min selvbevidsthed.. også får man bare verdens største kick/energi af at give den gas og se fremskridt og progression!”

For at få det bedre både psykisk og fysisk og holde vægten nede.” 

• “For mit vedkommende er det af flere forskellige årsager. Jeg træner for at få en flot krop, men også for mit helbred. Derudover udløser træning endorfiner, og derfor bliver jeg selvfølgelig glad af at træne Jeg synes det er så fedt at presse min krop og se hvor meget den faktisk er i stand til! Plus jeg gerne vil ind som ambulanceredderelev, hvilket kræver en god fysik :)”

“For mig handler det primært om at træningen giver mig mere personligt overskud og gør at jeg generelt er i bedre humør. Det gør at jeg har mere overskud til mine børn, mit arbejde. Desuden øger det mit selvværd og på den måde påvirker det også mit ægteskab i en positiv retning. Jeg vil gerne have en sund og flot krop, men det er ikke min primære motivation… Og at spise mere ❤  Det er helt sikkert en lækker bonus!” 

•  “Jeg træner for at komme i god fysisk form og for at tabe lidt kilo.”

“Jeg træner fordi jeg vil være stærk. Den styrke, som jeg får af træningen, giver mig lykke i resten af tilværelsen.”

• “Jeg træner fordi jeg gerne vil være mere tilfreds med min egen krop.”

“Jeg træner fordi jeg går til amerikansk fodbold og derfor er det vigtigt at jeg har masser af styrke, dog træner jeg også for at få en flot og veltrænet krop.” 

• “Træner for at være den bedste version af mig selv , både fysisk og mentalt. Selvkritik har man vel altid, så det betyder da også en del. Helbredet er bare en ekstra bonus.”

“1. Mental balance, humør og selvværd. 2. Fysisk udseende og præstation. 3. Undskyldning for at spise mere. 4. Forberedelse til en bedre livskvalitet når jeg blir’ gammel.”

•  “For at blive den bedste version af sig selv! 🙂 Ligesom mobiler kan blive opgraderet, og få alle mulige smarte funktioner, så har vi også mulighed for at opgradere os selv, så vi får et bedre helbred, så vi bliver et sundere individ, så vores selvtillid både fysisk og mentalt kan stige med to takter, og for at have det bedre med sig selv, ikke fordi at der er noget galt med at være tynd eller overvægtig, men det der er med træningen, er at vi lige pludselig opdager at vores krop har potentiale til at udvikle sig til noget mere unikt, og det er ligesom det, der gir’ mig blod på tanden.”

• “Jeg gør det af lyst. Mit frirum. Her tænker jeg kun på mig og kan koble lidt fra ❤ At se og mærke jeg bliver stærkere gær bestemt intet og at jeg får velvære fysisk psykisk. Der er mange gode grunde til at træne. Jeg kan simpelthen bare ikke undvære det.” 


• “For at styrke selvtilliden, min sundhed og for at vide mere om mig selv. Hvor meget jeg kan presse mig selv og overvinde smerte. Jeg styrketræner og løber ca. 5 gange ugentligt, lidt på skift, alt efter humøret og, ikke mindst, vores lunefulde vejr.”

• “For at se godt ud og for at være sund og leve et langt liv :)” 

• “Jeg har to grunde til at træne.
1) Jeg har en knæskade, som kun bliver værre, hvis jeg ikke træner. Hvis min mave, ryg og baller ikke er stærke nok, så bliver det værre med mine knæ og bliver så slemt at det gør ondt at gå. 2) Jeg vil gerne have en flot krop, som for mig vil sige at være slank og let markeret.”

• “Min krop har brug for motion
Mit hjerne har brug for at koble af
Jeg har brug for at vide, at jeg passer min krop
Jeg træner også for at blive Gammel ( på en god måde)
Jeg træner og møder andre mennesker
Og sidst men ikke mindst – så træner jeg det, som jeg synes er sjovest og får et godt grin.” 

• “Udelukkende pga. udseeende, som jeg gerne vil forbedre. Helbredet er en bonus ;)” 

• “Bedre selvværd, vægttab og en mere stabil psyke.” 

• “Den største grund til jeg træner er at det min anti-depressive medicin. Træning er uden tvivl en af hovedårsagerne til jeg kunne lægge stress og depressioner på hylden og at jeg så har set hvordan min krop har ændret sig med tiden er helt sikkert et plus og motivation oven i.”

• “Vægttab & få det bedre med mig selv både fysisk og psykisk.” 

• “Jeg træner for udseendets skyld. Velvære er en sidegevinst. Om lidt skal jeg ned i kælderen og træne. Jeg gider ikke. Men jeg kommer derned, fordi jeg har et mål med mit udseende. Det er ikke tanken om velværet, der driver værket. EFTER træningen svæver jeg dog :)”

• “Jeg træner for at udfordre min social/ paranoid angst, fordi det stemmer overens med mine værdier om at passe på mig selv helbredsmæssigt , fordi jeg gerne vil tabe mig og fordi det kan give et fedt kick indimellem :)” 

• “Træner fordi det er den eneste måde jeg kan holde mig smertefri fra min kroniske sygdom.. er kommet ud af medicin med meget grimme bivirkninger efter jeg har styrket min krop… derudover gør jeg det for at vise mig selv at JEG KAN!!! Det giver en selvtillid og gåpåmod i livet at pludselig kunne gennemfører en tri eller løbe 10 km i et stræk, især når oddsne er imod mig. Træner for at vise mine børn at det er vigtigt at passe på sig selv, at få sport ind i deres liv så tidligt som muligt.”

• “Jeg træner fordi det altid har været en del af min familie så ligger i mine gener. Så giver det mig en ro i min hverdag hvor jeg med mild ADHD ellers bliver rastløs” 

• “Jeg går sygemeldt med stress, og træner i fitness fordi jeg bliver glad i låget af det, er samtidig mor på fuldtid. Det giver mig noget mere overskud til at være alene mor 🙂 Og vil selvfølgelig også gerne tabe vægt. Jeg har nogle veninder som jeg træner sammen med så vi er lidt mere forpligtet til at møde op til træning.”

• “1. Holde mig i god form både mentalt og fysisk. 2. Undgå arbejdsskader. Mange i sundhedsvæsenet bliver sygemeldt pga skader. 3. Undskyldning for at spise mere.  4. Lidt for udseendet. 5. Velvære.” 

• “Til at starte med var det på grund af vægttab – Nu er det fordi jeg ELSKER det, og for at se hvor langt jeg kan komme med min krop.
Vil ikke være “stor”, men gerne markeret – Og så er jeg bare spændt på om jeg kan få en fit krop efter 2 graviditeter og 25 kg vægttab.”

• “Træner fordi man har en fed følelse bagefter.”

• “Jeg har altid godt kunne tænke mig en flot trænet krop, men her aldrig fået taget mig sammen. Fra nogen måneder siden fik jeg konstateret skolirose og fik af vide det eneste der var at gøre som måske kunne lempe lidt på smerterne var træning. Det var lidt det spark jeg havde brug for, for efter jeg er kommet igang er jeg blevet ret bidt og jeg elsker det!”

• “Jeg er den klassiske tykke dreng der skal tabe sig. Men med den hage at min overvægt er medskyldig i ufrivillig barnløshed. Så derfor skal jeg med i vægt. Og så vil jeg samtidig gerne i form og få en pænere krop.

• “Der er uendelige grunde til at jeg træner.. for at kunne forsvare sig selv, kunne lide sig selv og det man ser, føle sig sund, leve længere, kunne være aktiv og deltage i ting (elsker konkurrence, sport, forhindringsbaner etc.), og en milliard andre grunde (helt seriøst.. alt for mange grunde til at nævne), men den absolut primære er at jeg ELSKER det, elsker at være aktiv og udfordre mig selv (forbedre mig selv også) og så er det også terapi for en, hvor man får ens frustrationer og vrede ud.”

• “Det er et mentalt frirum… og så hjælper det også på vægten.” 

Skriv et svar

