Ville folk være sundere, hvis det var billigere at leve sundt?

Det er faktisk lidt en tankevækkende tanke, synes jeg i hvert fald selv. Folkene bag alt det sundhedshalløj, de vil jo gerne have vi mennesker er sundere. Fordi NOGEN (skal ikke træde nogle over tæerne!) lever usundt. Men hvis man går en tur i en dagligvarer butik og kigger på priser. Hvis I lægger mærke til, at det usunde faktisk er billigere end det sunde. De sunde ting ER dyrere og hvis man vil have en sundere version af det usunde er det også dyrere. Jeg tror personligt at mange vil leve sundere og være sundere, hvis det var billigere at leve sundere. Jeg har spurgt nogle stykker, og en af grundene til at de faktisk ikke er mere sunde end de er, det er simpelthen fordi det er dyrt. Selvfølgelig er der andre grunde, til andre ikke levere sundere end de gør. Men nu snakker vi om prisen på usunde og sunde ting. Jeg undre mig egentlig hvorfor det sunde skal være dyrere? Hvad hvis det usunde faktisk blev det dyreste og det sunde blev det billigste. Hvordan mon det så ville være? Ville folk være mere sunde? Dét tror jeg. Jeg synes det kunne være fedt, hvis det sunde og usunde havde “samme” pris. Altså sådan at det sunde ikke var så dyrt som det egentlig er. Godt nok går jeg op i sundhed, og spise sundt, og så synes jeg selvfølgelig det kunne være fedt, som skrevet – men jeg ved der er andre der synes det kunne være fedt hvis det sunde og usunde havde “samme” pris, så det sunde ikke var dyrere usunde. Fordi jeg tror at mange folk vil være sundere, hvis det var billigere at leve sundere. Er I enig i min tanke?

Skriv et svar

